Bæredygtighed med gevinst #57

Lyt med i denne uges podcast, som handler om bæredygtighed. Tøjbranchen har et rygte for at være en af de store syndere i klimadebatten, og derfor har Kirsa taget sin bror Kent med i studiet, hvor de fortæller om, hvordan de prøver at gøre deres virksomhed endnu mere bæredygtig. Derudover snakker de om, hvordan leverandørerne også sætter større krav til tøjproduktionen, og hvordan man kan gøre tøjet endnu mere bæredygtigt.

”Tøjbranchen er jo en branche, hvor vi af og til bliver skældt ud for at grisse i miljøet, for at bruge for mange råstoffer, for at bruge for meget vand og udlede for meget Co2, og jeg tænker, det er på tide, at der kommer noget fokus på de gode ting, der også bliver gjort i tøjbranchen”

Curvii’s klimansvar

Kirsa indleder med at fortælle, at dagens podcast handler om noget meget vigtigt, nemlig bæredygtighed. Bæredygtighed er et begreb, som der virkelig er kommet fokus på de seneste år, og dette er netop en ting, som Curvii er begyndt at inkorporere i dagligdagen.

Et af Curvii’s første bæredygtige tiltag var at undersøge, hvordan forsendelsesposerne kunne blive mere bæredygtige. Dette har resulteret i en pose, som er af 95% genbrugsmateriale, men som er ligeså slidstærk som poser, der ikke er af genbrugsmateriale. Kent påpeger, at de som webshop ikke har indflydelse på, hvordan tøjet bliver produceret, men et af de steder, hvor de kan gøre noget er gennem mængden af plastik, hvor Curvii er stor forbruger af plast. Derfor er bæredygtige forsendelsesposer og genanvendelse af plastikken vigtigt for Curvii.

“Plastik er det, der fylder allermest hos os, hvor vi kan gøre noget. Vi prøver at minimere det. Vi prøver på at genbruge alt det plastik, vi kan.

Udover at der kommer meget plastik ind ved Curvii, kommer der rigtig meget pap ind. Både når der bliver leveret tøj fra leverandørerne, men også papkasser til forsendelse. Ved Curvii genanvender man papkasserne igen ved fx at levere dem tilbage til leverandørerne, som så kan genbruge dem. Der er selvfølgelig papkasser, som ikke kan bruges igen, og disse papkasser bliver genanvendt i papcontaineren. En af fordelene ved at Curvii ligger i Ikast er jo, at mange af de mærker, der forhandles på webshoppen, ligeledes ligger i byen, og på denne måde er der mulighed for, at man afleverer papkasserne tilbage, som dermed kan genanvendes af leverandørerne.

En anden ting, der er væsentlig for Curvii, er strømmen. Da Curvii har et stort lager, bliver der sørget for, at strømmen er begrænset, og derudover er det fuldstændig slukket, når der ingen er. Udover det har Curvii investeret i nye lysstofrør, der er meget bedre for miljøet, samt halogenpærer, som sparer meget på watt.


Krav til leverandørerne

Kent og Kirsa snakker videre om, hvordan deres leverandører også er begyndt at stille krav til bæredygtighed. Hos Curvii mærker man, hvordan leverandørerne i den grad sender flere og flere bæredygtige varer. Dette ses fx hos Plaisir, som genanvender plastikfibre til badetøj, og desuden laver de bambusnattøj, som er mere bæredygtigt end bomuld fx. Dog har leverandørerne i et langt stykke tid virkelig gjort en indsats for at gøre deres produktion mere bæredygtig.

”Jeg tror også, at leverandørerne ikke har følt, at de har haft behov for at sætte et label på, det bliver jo ikke mere bæredygtig af den grund”

Der har ikke været et stort fokus på bæredygtighed førhen, men i dag har vi nået et langt stykke af vejen, hvor efterspørgsel og udbud også hænger sammen. Når kunderne efterspørger det, lytter leverandørerne. Dette ses og mærkes også på tøjet, som både dufter bedre og er mere behageligt at have på. Og lige netop dette vil Curvii arbejde med fremadrettet.


Kemi

Når man producerer tøj, er der kemi i tøjet. Forbrugerne efterspørger tøj i smukke print, der ikke krøller og holder faconen, og alt dette kommer desværre ikke af sig selv. Derfor påpeger Kirsa, at det altid er en god idé at vaske tøjet, inden du bruger det første gang. Men alt dette kemi er der også langt større fokus på i dag. Der arbejdes hårdt på, globalt set, at udvikle tøj, som ikke indeholder så meget kemi, som det gør i dag.

En af de ting, som er unikt ved en webshop, er, at der ikke sendes kataloger ud. Hos curvii bliver det nogle gange efterspurgt, men af to grunde er dette ikke en mulighed. Først og fremmest skifter sortimentet ved Curvii hurtigt. Derudover er det en belastning for miljøet at trykke kataloger, og derfor har Kent og Kirsa taget et valg om, at dette ikke er en mulighed.

Bæredygtighed er generelt en ting, som i tøjindustrien bliver taget mere og mere seriøst. Hos Curvii tager man hvert fald sine forbehold. Du kan høre mere om bæredygtighed, og hvordan Curvii forholder sig til det ved at lytte til podcasten. Her får du også en lille teaser om fremtidige podcasts, hvor bæredygtighed også er på dagsordenen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Back to Top